Ons onderwijs
Samen leren groeien, ook met onze methodes.
Op onze school maken we gebruik van eigentijdse methodes die ons helpen ons onderwijs vorm te geven.
Uitgangspunt bij de keuze voor deze methodes is steeds onze visie op onderwijs.
Hieronder kunt u een beschrijving vinden van de methodes die wij gebruiken.
Meer- en hoogbegaafdheid
Onze school heeft het predicaat MHB-Specialist. Dat wil zeggen dat er voor de meer- en hoogbegaafden zoveel mogelijk passend onderwijs is binnen de groep en indien nodig is er de Minervagroep. De Minervagroep is voor meer- en hoogbegaafde leerlingen met een zorgvraag, die in de reguliere groep niet voldoende geholpen kunnen worden.
Bieb op school
Op onze school hebben wij onze eigen bibliotheek: “de Boekenstee”. Bij het up to date houden van ons boekenbestand werken wij samen met bibliotheek Breda. De Boekenstee wordt gerund door enthousiaste ouders, waarvan twee coördinatoren. Zij maken maandelijks een rooster en houden daarbij rekening met de doorgegeven inzetbare uren van de hulpouders. Vindt u het leuk om mee te helpen in onze bieb? Laat het ons weten, wij zijn erg blij met extra hulp.
Om het lezen ook thuis te stimuleren mogen alle kinderen wekelijks een boekje mee naar huis nemen. De leerlingen van de groepen 6 t/m 8 nemen de bibliotheekboeken mee in hun eigen school(rug)tas.
De kinderen van groep 1 t/m 5 krijgen hun eigen biebtasje. Wij willen u vragen dit tasje niet voor andere doeleinden te gebruiken. Pas als het boek terug is op school mag uw kind weer een nieuw boek lenen. Aan een stickertje “bibliotheek op school” of een stempel van de school in het boek kunt u het boek uit onze Boekenstee herkennen.
Kanjer
Wij als school hechten veel waarde aan een positieve sfeer. Goed contact tussen ouders, leerkrachten en kinderen is van groot belang. Daar hoort uiteraard een goede methode voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen bij. De school heeft daarom gekozen voor de Kanjermethode! Wat deze methode precies inhoudt, leest u hier.
Talentgedreven werken
‘Elk kind barst van het talent!’
Op KBS Helder Camara vinden wij het heel belangrijk dat onze leerlingen zich fijn voelen, dat ze gelukkig zijn en dat ze weten waar ze blij van worden. Als je dat weet dan heeft dat vaak iets te maken met talent. Dan gaat het niet om uitblinken in een bepaalde activiteit maar over een vaardigheid die als vanzelf gaat, dat de tijd vliegt en dat je er veel plezier en voldoening aan beleeft.
Kinderen zijn zich vaak niet bewust van hun talenten, anderen kunnen hen hierbij helpen. Dat is precies wat een kindertalentenfluisteraar doet: kinderen helpen om hun talenten te herkennen. Het zou een basisrecht van elk kind moeten zijn.
Groeimindset
Samen leren groeien, daar staan wij voor
Op Kbs Helder Camara maken wij gebruik van groeimindset waarbij mindset verwijst naar de overtuiging die leerlingen hebben over hun intelligentie, kwaliteiten en talenten. We werken groeigericht, wat betekent dat leerlingen leren uitdagingen aangaan, leren van fouten en beseffen dat ze door inspanning en zelfvertrouwen succes kunnen bereiken.
Wanneer je binnenkomt op Kbs Helder Camara maak je meteen kennis met Sam. Sam heet de leerlingen welkom en neemt je mee naar onze groeitrap, waar hij het leerproces visueel maakt.
Groeimindset is overal zichtbaar binnen onze school. Niet alleen op de gangen is het zichtbaar maar ook binnen de klaslokalen. Daarnaast ligt de focus bij de leerling rapporten op groei en maken wij gebruik van een rapportfolio. Zo nemen wij onze leerlingen mee in het eigen leerproces.
Vanuit de groeimindset hebben wij graag zicht op de talenten van onze leerlingen. Elk kind dat geboren wordt, heeft bakken talent. Talent gaat niet over het uitblinken in een bepaalde activiteit, maar over elke activiteit die vanzelf gaat en die voldoening oplevert. Die maakt dat de tijd vliegt, en dat je je batterijen oplaadt. Van je talenten krijg je energie. Leerlingen zijn zich vaak niet bewust van hun talent. Anderen kunnen hen helpen om zich bewust te worden van hun talent (Dewulf, 2023). Op het rapportfolio komen de talenten van leerlingen terug. Wij kunnen met trots zeggen dat wij heel blij zijn met het label: Kindertalentenfluisteraarschool.
Minervagroep
Onze Minervagroep richt zich op meer- en hoogbegaafde leerlingen. We bieden hen meer uitdaging, richten ons bij deze leerlingen op het leren-leren en executieve functies.
Atlasklas
Er zijn ook kinderen op school die anders leren, die bijvoorbeeld moeite hebben met concentreren of leerlingen die het juist spannend vinden om sociale contacten te leggen. Voor die kinderen is er de Atlasklas, daar leren de kinderen hun talenten ontdekken en werken we o.a. aan het vergoten van veerkracht.